Structuur in je leven

Je dagelijkse routine valt weg, omdat je iedere dag thuis werkt. Waar moet je dan op letten? Je werkt ineens niet meer op je favoriete werkplek maar aan de eettafel, je hebt alleen nog maar digitaal contact met je collega’s. Hoe zorg je ondanks dit dat je mentaal en fysiek fit blijft?

TNO vitaal thuiswerken
TNO heeft een artikel geschreven om jou te ondersteunen om zo goed mogelijk thuis te kunnen werken. Hier onder zullen wij de belangrijkste tips samenvatten. Voor het volledige artikel en tips voor het thuiswerken ga je naar de website van TNO.

Maak een dagplanning

Zodat jij en je collega’s weten waar je aan toe bent. Het is belangrijk dat je realistisch bent en onderscheid maakt tussen werk, onspanning en be- wegen. Het is daarnaast belangrijk dat je af en toe van je werkplek af gaat en plan daarom ook een aantal breaks in per dag. Drink een kop koffie of eet een boterham op een andere plek dan je werkplek. Evalueer ten slotte hoe je planning is gegaan en stuur bij waar nodig.

Zorg voor afwisseling en voldoende beweging

De inrichting van jouw werkplek is een belangrijk aspect. Richt deze zo goed als mogelijk in naar eigen wens. Doe wat jij fijn vind. Je kan bijvoor- beeld als je met een laptop werk gebruik maken van een los toetsenbord en muis. Als je het fijn vind kan je natuurlijk ook een tweede beeldscherm gebruiken. Probeer eens staand te werken, lopend te bellen of af en toe een andere plek in huis kiezen om te werken. Wees zo creatief mogelijk. Vergeet niet af en toe een break te nemen van je beelscherm en neem een korte pauze. Loop een rondje in de tuin, pak een glas water of zet een kop koffie. Onderschat ook de invloed van beweging niet. Maak eens een wandeling, doe een home workout of zoek uit welke online mogeli- jkheden er zijn bij sportverenigingen en clubs.

Plan momenten van ontspanning

Je huis is tegenwoordig een kantoor geworden. Hou daarom structuur aan en stop op een vast tijdstip, berg je laptop op of zet je computer uit zodra je klaar bent. Dit is belanrgijk om je werk los te kunnen laten. Neem na je werk ook even wat tijd voor jezelf en zet je dag niet meteen voort achter een beeldscherm. Leg je telefoon even weg en zet hem op stil. Tip: Dim je lichten, zet je TV uit en leg je telefoon weg een half uur voor je naar bed gaat om een goede nachturst te bevorderen.

Blijf in contact met je collega’s

Iedereen gaat anders om met deze situatie maar besef dat je niet alleen bent. Contact houden met je collega’s die in dezelfde situatie zitten is belangrijk. Help en ondersteun je collega’s waar nodig. Plan digitaal een koffieafspraak of een vrijdagmiddag borrel in met je collega’s en probeer zo min mogelijk over werk te praten. Houdt ook intensief contact met je leidinggevende en zodra je ergens tegen aanloopt trek dan meteen aan de bel.

Deel dit artikel :