Hoe verklein je de kans op sportblessures?

Als startende sporter, of wanneer je na een lange periode weer begint met sporten, is het belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Een bless- ure kan je absoluut niet gebruiken wanneer je net de motivatie hebt gevonden om (weer) te gaan sporten. Wij hebben een aantal tips voor je om de kans op sportblessures te verkleinen.

1. Neem de juiste voeding

De rol van voeding bij het verkleinen van de kans op sportblessures wordt enorm onderschat. Voeding speelt namelijk een onwijs grote rot bij het verkleinen van de kans op sportblessures. In voeding zitten de benodigde stoffen die jouw lichaam nodig heeft om te herstellen bij spierbeschadiging. Spierbeschadeging klikt heftig, is het niet. Na een effectieve workout “beschadigen” jouw spieren, dit is uiteindelijk nodig om een spier te laten groeien. Met de juiste voeding optimaliseer je het proces van spierherstel na een effectieve workout.

2. Train liever goed dan teveel

Veel sporters die starten met krachttraining of een andere manier van bewegen starten te intensief. Dit kan juist tegen je gaan werken. Wanneer je je lichaam geen rust geeft na een workout dan vergroot je de kans op sportblessures. Probeer na elke workout minimaal 48 uur rust te nemen. Dit betekend niet dat je nooit twee dagen achter elkaar kan sporten. Probeer de belasting per spier te verdelen over de gehele week. Probeer een bep- aalde spiergroep niet meer dan 4x per week effectief te belasten, zodat je

lichaam genoeg rust krijgt om te herstellen.

3. Bouw krachttraining rustig op

De rol van techniek wordt enorm onderschat bij krachttraining. Begin daarom eerst met de focus op techniek. Hoe verleidelijk het ook is, om te starten met zoveel mogelijk gewicht, is dit niet de meest verstandigste manier om te starten met krachttraining. Sterker nog wanneer je te snel te veel wil en daarbij niet meer let op de techniek van de oefening kan dit ten kosten gaan van je progressie en de kans op chronische blessures wordt hierdoor aanzienelijk groter. Bouw krachttraining daarom altijd rustig op met de nadruk op techniek.

4. Vergeet nooit een warming up doen

Een warming-up wordt vaak overgeslagen door sporters, omdat men dit saai of doelloos vind. Echter is dit niet de manier waarop je naar een warm- ing-up moet kijken. Een goede warming-up draagt bij aan een positieve doorbloeding van je spieren, zodat zij zich kunnen voorbereiden om een in- tensieve training, je schud als het ware je spieren wakker en bereid ze voor om weerstand te verrichten. Sterker nog als je graag sterker wil worden dan kan een warming-up niet alleen blessure preventief werken maar ook bijdragen aan je sportprestaties.

Als je deze tips toepast verklein je de kans op sportblessures aanzienelijk en kan je nog heel lang plezier hebben van het sporten.

Deel dit artikel :