5 tips die zorgen voor voldoende ontspanning

Wist je dat het aantal mensen met burn-out gerelateerde klachten in 2020 is gestegen van 17% naar 56%? De corona crisis is hierin de grootste boosdoener. Voldoende inspanning en rust is dus absoluut geen overbodig luxe. Hoeveel ballen houd jij in de lucht op dit moment? Naast je werk, sporten en het onderhouden van je vriendschappen en familie is het belangrijk om genoeg rust te nemen. Wij helpen je hier graag bij door het geven van een aantal tips, zodat jij kan zorgen voor voldoende ontspanning in je leven.

Hoe kom ik aan voldoende ontspanning?

1. Luister naar muziek

Muziek heeft invloed op je emotionele status. Wil je ontspannen voor- of na een lange dag luister dan naar langzamere muziek. Hierbij ontspannen je spieren en kalmeert je lichaam. Of wil je juist stoom afblazen? Muziek kan je namelijk ook alert maken, zodat jij je sportprestaties kan verbeteren. Wil je hier meer over lezen? Dan kan je dit artikel eens lezen.

2. Wandel door de natuur

Wandelen en natuur geven je rust en een ontspannen gevoel. De natuur zorgt ervoor dat jij je energieker en blijer voelt. Wetenschap heeft aangetoond dat de natuur kan bijdragen aan je creativiteit, ontspanning, fitheid, concentratie en je stemming. Dit moeten toch voldoende redenen zijn om lekker eens de natuur in te trekken om een rondje te wandelen. Hierdoor sla je ook nog eens twee vliegen in een klap. Naast dat je ontspant ben je ook nog eens in beweging wat weer goed voor je fysieke gezondheid.

3. Lees een boek

Het lezen van een boek zorgt voor een betere nachtrust. Lees eens een boek voor het slapen gaan in plaats van door je telefoon heen te scrollen. Blauw licht van je beeldscherm zorgt er namelijk in tegenstelling tot het lezen van een boek voor dat je moeilijk in slaap valt. Het lezen van een boek heeft een ontspannende werking, omdat je eerst je ogen inspant tijdens het lezen maar wanneer je hiermee stopt raken je ogen steeds meer ontspannen. Daarnaast verminderd lezen voor het slapen gaan stress, doordat lezen ervoor zorgt dat we gedachten loslaten. Dit zorgt voor een betere en diepe nachtrust. Waardoor je uitgerust wakker wordt.

4. Yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie

Bij een yogales ligt de focus op een rustige ademhaling. Door rustig te ademen, gaat je hartslag omlaag en neemt de kans op een hoge bloeddruk af. En dit zorgt samen weer voor een gevoel van rust en ontspanning. Dit kan bijdragen om van je slapeloosheid af te komen.

Bij ademhalingsoefeningen train je de ademhalingsspieren, waardoor jij staat bent langer uit te ademen. Dit draagt bij aan het verlagen van je hartslag waardoor je beter kan ontspannen.

Meditatie kan je inzetten om je gedachten los te laten. Hierdoor geef je je hersenen het signaal zat ze kunnen ontspannen wat tot gevolg heeft dat je lichaam dit ook gaat doen. Omdat je in een gehele ontspannen staat bent kan je ook weer makkelijker in slaap vallen.

5. Lach en maak plezier

In de waan van de dag leven kan ervoor zorgen dat je geen tijd meer hebt voor leuke dingen. Bedenk een aantal activiteiten die je energie geven en ga plezier hebben! Lachen en plezier hebben zorgt namelijk voor een opgewekt gevoel. Je maakt hierdoor bepaalde stofjes aan in het lichaam als Dopamine, Edorfine en Serotine. Hierdoor kun je beter ontspannen en relativeren. Deze stofjes werken kalmerend. Lachen vermindert stress, piekeren en negatief denken. Hierdoor heb je minder negatieve emoties en kan je eenvoudiger ontspannen.

Deel dit artikel :