Hoe kom ik aan voldoende slaap?

Maar liefst één op de vijf Nederlandsers heeft last van slaapproblemen. Eén nachtje minder slapen is natuurlijk geen probleem maar als slaapproblemen chronisch worden kan je er behoorlijk last van hebben. Een mens is niet in staat om zonder slaap te overleven. Het lichaam en de geest herstellen en komen tot rust tijdens je slaap. Heb jij wel eens last van slaapproblemen? Wij hebben acht tips om voor een goede nachtrust te zorgen.

Hoe kom ik aan voldoende slaap?

Slaapmakend, een organisatie die individuele behandeling biedt voor het oplossen van slapeloosheid heeft een artikel geschreven om jou te ondersteunen om zo goed mogelijk te kunnen slapen. Hier onder zullen wij de belangrijkste tips samenvatten. Voor het volledige artikel ga je naar de website van slaapmakend.

Houd een vast ritme aan

Je lichaam maakt o.a. hormonen aan, zodat jij op de juiste momenten fit en alert bent maar op andere momenten juist moe bent. Hierdoor krijgt je lichaam voldoende rust. Om dit proces te optimaliseren is een vast ritme van belang. Als je dit proces juist verstoord kan dit leiden tot vermoeidheid en slapeloosheid.

Ga slim om met licht

Je hebt het vast wel eens gehoord: “mijn biologische wekker zorgt ervoor dat ik altijd vroeg wakker wordt” Dit klopt ook, ieder mens heeft een biologische klok. Deze wordt door licht bijgesteld, zodat je niet gaat achterlopen. Elektrisch licht verstoord ons biologische ritme behoorlijk. Door bijvoorbeeld laat op de avond gebruik te maken van blauw licht wordt het aanmaakproces van je slaaphormonen uitgesteld. Twee tips: Val je lastig in slaap? Vermijd blauw licht. Word je moeilijk wakker? Zoek dan juist licht op en dan het liefst buiten!

Zoek uit hoeveel slaap je nodig hebt

Je slaapbehoefte is deels genetisch bepaald. 95% procent van de bevolking heeft 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Structureel te weinig slapen kan juist tot slapeloosheid leiden, omdat het je probleemoplossend vermogen verminderd, hierdoor word je emotioneel minder stabiel en ga je eerder piekeren. Maar hoe herken je dat je te weinig slaapt?

  • Heb je altijd een wekker nodig om wakker te worden?
  • Ben je overdag slaperig?
  • Val je altijd binnen 5 minuten in slaap?

Dan slaap je waarschijnlijk niet genoeg. Te veel slapen is ook niet goed voor je, omdat dit je slapeloosheid verminderd. Het is dus belangrijk dat je voor jezelf uit gaat zoeken hoeveel slaap jij nodig hebt.

Sport, maar niet te laat

Sport minimaal 2x per week en zorg op de andere dagen voor voldoende lichaamsbeweging. Minimaal 30 minuten per dag. Dit bevordert het proces tegen je slapeloosheid. ’s Ochtends sporten of bewegen kan ervoor zorgen dat je goed wakker wordt. Sport dus niet te laat, want hierdoor voel je, jezelf laat op de avond wakker en val je lastig in slaap.

Geef je jezelf voldoende rust overdag

Als je de hele dag super productief bent verleer je te ontspannen. Doe af en toe 5 minuten gewoon even helemaal niets. Als je dit moeilijk vindt kan dit indirect duiden op slapeloosheid. Om het helemaal goed te doen, ga dan regelmatig naar buiten en beweeg. Hierdoor word je creatiever en aardiger.

Eet gematigd voor je gaat slapen

Vooral vet, zoet of kruidig eten in de twee uur voordat je gaat slapen kan slapeloosheid verergeren. Aan de andere kant: hongergevoel kan je ook uit je slaap houden. Heb je trek? Eet een lichte snack die rijk is aan koolhydraten.

Mijd cafeïne en alcohol

Alcohol kan ervoor zorgen dat je makkelijker in slaap valt, maar de kwaliteit van je slaap neemt erdoor af en heeft daardoor een negatief effect op slapeloosheid. Als je hier last van hebt vermijdt dan ook cafeïne voor dat je gaat slapen. Denk hierbij aan koffie, thee, cola en chocolade.

Rond je dag af

Als je in de avond gestrest achter je laptop zit, rekeningen betaald, mails beantwoord etc. vervolgens je laptop afsluit en naar bed gaat val je waarschijnlijk niet gelijk in slaap. Je neemt dit onbewust mee naar bed. Neem voordat je gaat slapen de tijd om je dag af te sluiten. Dit doe je door een uur van tevoren alleen nog maar dingen te ondernemen waar je van ontspant. Schrijven en lezen zijn goede opties. Schrijf je gedachten van je af en maak een planning voor de volgende dag.

Deel dit artikel :